Min blogg!

Idag bestämde jag mig för att starta en blogg. Tänkte att det kunde vara ett tidsfördriv nu när jag blivit sjukskriven för foglossning.

Hade imorse först tid hos en sjukgymnast i Farsta där jag fick göra lite övningar och hon kände lite på ryggen. Hon förklarade att foglossning är relativt vanligt hos gravida och att besvären kommer kvarstå tills man slutar amma. Hon sa att kroppen under senare delen av graviditeten börjar fördeberda sig för förlossningen genom att producera mer av hormonet relaxin. Hormonet gör att senor, ligament och bindväv mjukas upp. På så sätt mjukas bäckenlederna upp och blir mer töjbara. Även hållningen förändras på grund av den ökade tyngden som graviditeten medför. Detta innebär en extra belastning på ländrygg och bäcken.

Dom besvären som är extra jobbiga för mig är:

  • svårt att gå fort och med långa kliv 
  • får ont av att gå upp och ner i trappor
  • har svårt att vända mig i sängen eller ligga på rygg
  • har svårt att ställa dig upp från sittande och liggande position
  • måste sätta på strumpor och skor sittandes då jag ej kan böja ryggen
  • nysningar som gör att det hugger till rejält i ryggen
  •  

    Efter det hade jag en tid hos läkaren på MVC i Farsta. Där beskrev jag mina besvär och hur min arbetssituation ser ut. Hon skrev då ett läkarintyg from 28/11-11 till 31/1-12. Så enda fram till veckan innan beräknad förlossning som är 8/2-12.

    Det är såklart blandade känslor. Jag är så otroligt rastlös av mig och vill inget hälldre än att jobba, samtidigt som jag vägar bli sängliggandes av detta och känner att jag för en gång skull måste lyssna på min kropp. Så nu har jag också införskaffat mig ett stödbälte som stabiliserar bäckenet, enormt skönt att avlasta med.



    Vill avsluta med att skänka en enorm tacksam över den sjukvården vi har i Sverige och till alla fantastiska människor som jobbar med att ta hand om oss sjuklingar!

     


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0